3. generasjon Gran (Nå for tida)

(sidene oppdateres…)
Nå for tida er det meste slik det alltid har vært, bare nytt og anderledes: 

Screen Shot 2014-03-16 at 9.25.29 PM

Beinhard pedagogisk oppdragelse: Guttorm Gran jr. sørger for at neste generasjon forstår familie-filosofien i tidlig alder.

3 generasj

Helt bakerst: Tidl. bryggerimester/adm. dir. Guttorm Gran. I midten og i mørkeblå drakter, fra venstre: Dagens bryggerimester og teknisk sjef Håkon, Siv. økonom og Styrets leder Ellen Kristine og Administrerende direktør Morten. Foran: Ellen, dekoratør og familiens overhode og Edvard, familiens kunstner og Multimedia/utelivsansvarlig.

Grans Bryggeri har blitt spådd en dyster framtid og snarlig død mange ganger gjennom historien. Slik var det også da Morten Gran «tok over skuta» i 2007. Men stahet går i arv og Grans Bryggeri er idag heldigvis mer levende enn noen gang!
Med Morten i spissen, har familiebryggeriet gjennomført de to største  investeringene i Grans 115 år lange historie.

Fokus på kvallitet i alle ledd!
Idag er Grans et moderne bryggeri og brusfabrikk med Norges nyeste og mest moderne tappeanlegg for boks-øl og PET (resirkulerte engangs-flasker for brus og mineralvann).

Boks-anlegget stod ferdig i 2011 og det nye brusanlegget ble åpnet i desember 2013.

Hver tappeserie blir grundig kontrollert av bedriftens laboratorium hvor smak, farge og innhold sjekkes før produktene klareres for salg. Det er i tillegg en nitidig kontroll av bryggeprosessen fra råvarevurdering og kvalitetskontroll gjennom brygghus, gjærhus, kjeller og filtrering. Vi er med disse rutinene sikre på at våre kunder er garantert førsteklasses kvalitet på alle våre varer.

pet

Adm. dir. Morten Gran og Kvalitets-sjef Tuva Leyser Larsen inspiserer de helt nye maskinene og de nye flaskene

merket+det norske måltid

«Det har hagla» med designpriser til våre nye flasker og etiketter!

1016322_749131431782330_594675091_n

Grans Brus: Et stolt, sterkt og nytrimma lag i helt nye drakter.

Screen Shot 2014-03-18 at 3.45.52 AM

Dagens rebeller

 

Design:
God drikke skal se bra ut. Grans har lagt mye tid og krefter i å redesigne GRANS logoen og ikke minst samtlige produkter i både øl- og brus-porteføljen.

Les mer om Bryggeriets design-utvikling her!

Priser og Kvalitet 1:
De som har fulgt med de siste 25 årene har fått med seg at vi har vunnet mange priser. Ikke bare designpriser. Bryggerimester Håkon Gran får ta mye av æren for dette, sammen med resten av våre erfarne bryggere. Spesielt når det skal blindtestes har vi en tendens til å gjøre det godt. Hvilket er mystisk nå som Norsk Designråd mener vi har de peneste produktene.

Priser og kvalitet 2:
Den historiske bakgrunnen for at Grans har bedre priser enn andre bryggerier kan du lese om her: Ølkrigen på 60 og 70-tallet. Det er en vanlig misforståelse at pris og kvalitet alltid henger sammen. Når det gjelder øl og brus er det mer enn bare en stor misforståelse, det handler om kunnskapsløshet: Råvarekostnadene er nemlig ganske lave og utgjør bare en brøkdel av hva kunden betaler for en øl. Det aller meste er avgifter til staten, deretter er det lønninger, distribusjon, etc. Hvor mye bryggeriet tjener per produkt varierer og er jo i enkelte tilfeller også en betydelig faktor. Bryggeteknikk og lagringstid kan variere men bør ha svært lite med pris-setting å gjøre. Vårt øl er lagret lengst!

Det enkle er det beste for kundene våre!
Hvordan er det mulig for Grans å holde så mye lavere priser enn konkurrentene i så mange år? Vi har i prinsipp én veldig stor kunde som heter REMA 1000. Vi har valgt å perfeksjonere konkurransekonseptet som Grans utviklet på 60-tallet: Selv om mye har skjedd siden den gang, har vi fortsatt en liten administrasjon, rasjonell drift og vareflyt, lave salgs- og markedsføringskostnader og ikke minst en omstillingsdyktig organisasjon. På flere av disse punktene er vi uten tvil best i Norge, derfor kan vi også ha best priser. Litt som fotball: Det er ikke alltid de største, sterkeste og tyngste som er best: Vi er små, har enormt bra teknikk og er mye kjappere i vendingene enn noen andre!

VM-ølet som ble for sterk kost for konkurrenter og myndigheter!Unknown
Selv om bryggeriforeningen idag er en annen organisasjon enn den var for 50 år siden, får vi i blandt merke at vi er det eneste bryggeriet i Norge som har valgt å stå på egne ben, utenfor foreningen. -Som da de glemte å invitere Grans til den store prestisjetunge øltesten. Eller da vi måtte trekke tilbake og tømme ut mer enn 300 000 halvliters bokser VM-øl. -Etter at Carlsberg-eide Ringnes tipset myndighetene.

-artikler i Sandefjords Blad og Aftenposten

En gang rebell, alltid rebell!

ren norsk pixel

Grans lagde animasjons-reklamefilm ved lanseringen av tre nye produkter til det danske markedet i 2012. Qvisten og FRANK sto for produksjonen.

Grans Bryggeri har alltid vært en prisfighter og en underdog i den norske bryggeribransjen. Vi har nok også til tider vært til stor irritasjon hos store seiersvante bryggerier i Norge… Det er vi stolte av og vi synes det er vår plikt å holde disse familietradisjonene ved like.

«Sand til Sahara»
Siden den desidert største aktøren i Norge i dag er Carlsberg/Tuborg og er dansk(!), synes vi det var på sin plass å eksportere øl til Danmark. Galskap mener noen, ikke mer enn rett og rimelig mener vi. (les artikkel i her.)

Strategi for framtiden
Konkurransen i det norske øl- og brusmarkedet har ikke akkurat blitt mindre siden bestefar og fatter´n vant ølkrigen på slutten av 60-tallet. I dag er Danske Carlsberg (som eier Ringnes m.fl) dominerende her til lands og det 4. største bryggeriet i verden! På brus er det Coca Cola og Pepsi som er hovedkonkurrenter, ingen smågutter det heller.
Men er det en ting vi har lært av tidligere generasjoner Gran, så er det at konkurranse bare er stimulerende! Vi synes framtida ser lys ut og kursen er staket ut: Det blir mot strømmen de neste 100 årene også!
Untitled-3
motstr